Kesäkonsertti Kiskon kirkossa - Miksi laulat lintuseni

Noora ja Esa

Kiskon kirkko

Noora Karhuluoma, sopraano, Esa Ylönen, piano
Sopraano Noora Karhuluoma ja pianisti Esa Ylönen johdattavat kuulijansa pohjoismaisen laululyriikan pariin tarjoamalla konsertillisen suomalaisia, ruotsalaisia ja norjalaisia lintuaiheisia lauluja. Ohjelmassa kuullaan iki-ihania klassikoita muun muassa Oskar Merikannon, Jean Sibeliuksen ja Yrjö Kilpisen yksinlaulutuotannosta, sekä hieman harvinaisempia lauluja säveltäjiltä Alice Tegnér ja Michael Waldenby. Lisäksi kuullaan Uuno Klamin pianomusiikkia.

Vapaa pääsy, ohjelma 10 €
Konsertin jälkeen iltatee kirkon pihalla

Noora Karhuluoma, sopraano, valmistui vuonna 2013 musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin osastolta sekä laulupedagogiksi Metropolia-ammattikorkeakoulusta. Hän jatkoi lauluopintojaan Tukholmassa (Kungliga Musikhögskolan i Stockholm), Göteborgissa (Högskolan för Scen och Musik) ja Brysselissä (Koninklijk Conservatorium Brussel). Laulun A-tutkinnon (diplomi) hän suoritti 2022 Sibelius-Akatemiassa.

Noora on monipuolinen laulaja, joka mielellään esittää musiikkia aina 1600-luvulta nykypäivään. Hän pitää säännöllisesti omia lauluresitaaleja Ruotsissa ja Tanskassa yhdessä pianisti Ida Anderssonin kanssa sekä esiintyy vanhan musiikin yhtyeensä "Ensemble Vox Musarum" sekä operettiin ja oopperaan keskittyvän orkesterinsa "Lilla Salongsorkestern" kanssa sekä Ruotsissa että ulkomailla.
Noora on tehnyt radio- ja tv-nauhoituksia SVT:lle ja Ruotsin radiolle (Sveriges Radio) ja kantaesittää säännöllisesti ruotsalaisten ja tanskalaisten nykysäveltäjien tuotantoa. Vuodesta 2016 lähtien Noora Karhuluoma on toiminut johtavana kirkkomuusikkona Asarum-Ringamålan seurakunnassa Ruotsissa.

Esa Ylönen opiskeli pianonsoittoa Kotkan seudun musiikkiopistossa Maj-Lis Tigerstedtin ja Sibelius-Akatemiassa Juhani Lagerspetzin johdolla ja valmistui musiikin maisteriksi vuonna 1995. Valmistumisensa jälkeen hän opiskeli kirkkomusiikkia ja suoritti kanttorin pätevyyteen vaadittavat opinnot. Syksyllä 2021 hän aloitti opintonsa Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulutusohjelmassa aiheenaan "Uuno Klamin pianosävellykset ja teokset jousille ja pianolle. Sävellystyylin muuttuminen: pianistinen näkökulma". Esa on monipuolinen muusikko ja esiintyy paljon Suomessa ja ulkomailla. Nykyään hän on Kotkan seudun musiikkiopiston säestäjä. Ylönen on valittu Positiivisimmaksi kotkalaiseksi vuonna 2013, ja Kymijoen Lohisoitto nimesi hänet Vuoden Kojamoksi 2021.
  • Musiikki Musiikki

Linkki avautuu uudessa välilehdessä