Kesäkonsertti Suomusjärven kirkossa - Inspiraation jäljillä

Kirsti Apajalahti, viulu
Laura Vihreäpuu, cembalo
Pieta Mattila, viola da gamban
Illan muusikot esiintyvät eri yhtyeissä Suomessa ja ulkomailla ja he ovat soittaneet yhdessä erilaisissa kokoonpanoissa useita vuosia. Periodisoittimiin ja historiallisiin esityskäytäntöhin soittajat ovat perehtyneet Suomessa Sibelius-Akatemiassa sekä Pariisin konservatoriossa Ranskassa, Bremenin musiikkikorkeakoulussa Saksassa ja Utrechtin konservatoriossa Alankomaissa.
Inspiraation jäljillä -ohjelmassa yhtye uppoutuu barokkimusiikissa tyypilliseen sävellysmuotoon, triosonaattiperinteeseen. Ohjelman kantava teema on inspiroituminen. Johann Sebastian Bach sai huomattavan paljon vaikutteita Dietrich Buxtehuden sävellyksistä ja Fredrik Suuren isosisko, aikansa merkittävimpiin kulttuurivaikuttajiin kuulunut Wilhelmine von Bayreuth, puolestaan inspiroitui J. S. Bachin musiikista. Soittajat inspiroituvat toisiltaan vaikutteita ottaneista säveltäjistä ja pyrkivät puolestaan välittämään innostuksensa yleisölle. Esiintyvä taiteilija haluaa liikuttaa kuulijoita ja tarjota tuoreita ajatuksia yleisölle musisoimisellaan, ehkä jopa hypyn arjen yläpuolelle.

Vapaa pääsy, ohjelma 10 €
Konsertin jälkeen iltatee kirkon pihalla

Kirsti Apajalahti työskentelee viulistina useissa vanhan musiikin yhtyeissä: Holland Baroque ja de Nieuwe Philharmonie Utrech -orkestereissa Hollannissa, Millenium Orchestra -yhtyeessä Belgiassa, norjalaisessa Orkester Nordissa sekä Espoon barokissa. Kirsti on soittanut myös L'Arpeggiatan, Cappella Mediterranean ja Nederlandse Bachverenigingin riveissä. Orkestereiden lisäksi Kirsti soittaa kamarimusiikkia erilaisilla kokoonpanoilla. Hän luotsaa Hollannissa toimivaa KirstiConsort yhtyettä sekä soittaa viulu-kontrabasso kokoonpanolla uutta musiikkia moderneilla instrumenteilla hollantilaisen kontrabasistin Eva Euwen kanssa. Vuodesta 2023 Kirsti on toiminut uuden kantahämäläisen vanhan musiikin festivaalin Elokuun barokin taiteellisena johtajana.

Laura Vihreäpuu on herkästi innostuva muusikko, jota cembalon rikas äänimaailma ja barokkimusiikin ilmaisuvoima kiehtovat yhä edelleen. Laura soittaa aktiivisimmin kokoonpanoissa Espoon barokin yhtye, Trio Époque, Kuninkaantien muusikot ja Duo Vesalainen & Vihreäpuu. Hän työskentelee soitonopettajana Espoon musiikkiopistossa ja Musikinstitutet Kungsvägenillä ja on yksi Espoon barokki ry:n perustajajäsenistä.

Pieta Mattila on erikoistunut vanhan musiikin esittämiseen, ja hän konsertoi etupäässä kamarimuusikkona barokki- ja renessanssiohjelmiston parissa. Hän toimii sellistinä ja gambistina useissa yhtyeissä kuten Eloisa Consort, Tuohi ja Trio Époque, sekä suuremmallakin joukolla Espoon barokin, Ensemble Nylandian, Kuninkaantien muusikoiden ja Suomalaisen barokkiorkesterin riveissä. Pieta opettaa lisäksi sellon ja viola da gamban soittoa Töölön ja Länsi-Helsingin musiikkiopistoissa, sekä tuottaa vanhan musiikin konsertteja kuten Espoon barokkipäivät -festivaalia Espoon barokki ry:n hallituksen jäsenenä.
  • Musiikki Musiikki

Linkki avautuu uudessa välilehdessä