Kesäkonsertti Särkisalon kirkossa - Lauluja elämän ihmeistä

Saara Rauvala, sopraano
Jussi Vänttinen, baritoni
Tatu Eskelinen, piano
Juhannusviikonlopun konsertissa pysähdytään ihmisiä vuosituhansien ajan pohdituttaneiden kysymysten äärelle. Kuulemme lauluja luonnon, luomisen ja elämän ihmeistä Sibeliukselta, Pulkkiselta, Merikannolta ja Haydnilta.

Saara Rauvala on halikkolaislähtöinen sopraano, äänimaljahoitaja ja kahden lapsen äiti. Hän on valmistunut musiikkidraaman maisteriksi Malmön Ooppera akatemiasta vuonna 2021 ja oopperan kandiksi Tukholman Oopperakorkeakoulusta vuonna 2018. Hänen lauluaan on kuultu hänen Suomeen paluunsa jälkeen mm. Suomen Kansallisoopperan ja Vaasan oopperan produktioissa, Oulu Sinfonian solistina sekä teatteri Provinssin teatteri- ja musikaali produktioissa. Saaran mielipuuhiin kuuluu laulamisen ja perheen kanssa vietetyn ajan lisäksi ulkoilu, henkisen kirjallisuuden lukeminen ja filosofisten kysymysten äärellä istuminen.

Jussi Vänttinen on salolaistunut baritoni ja kahden pienen lapsen isä. Niin kutsutulla vapaa-ajallaan hän tykkää remontoida vanhaa hirsitaloa perinteisin menetelmin ja saunoa vastavalmistuneessa puusaunassaan. Metsässä möllöttäminen ja perheen kanssa ajan viettäminen kuuluu myös Jussin mielipuuhiin. Perhe-elämän ja vapaa-ajan lisäksi hän tekee töitä ooppera- ja konserttilaulajana esiintyen mm. Suomen Kansallisoopperassa, orkestereiden solistina sekä erilaisin kokoonpanoin siellä täällä Suomessa. Viime aikoina Jussin on voinut tavata myös ryömimässä Varsinais-Suomen kallioluolissa.

Pianisti Tatu Eskelinen syntyi ja kasvoi Joensuussa, opiskeli Helsingissä, kansainvälistyi Ruotsissa ja on nyt palannut koti-Suomeen, jossa häntä pitävät kiireisenä mitä monipuolisimmat freelance-pianistin ja pedagogin työt. Musiikillisesta muuntautumiskyvystään tunnettu Tatu on esiintynyt niin pianosolistin, kamarimuusikon kuin Lied-pianistin rooleissa yli kymmenessä Euroopan maassa ja Japanissa. Suomessa häntä on kuultu mm. Tampere Filharmonian ja Joensuun kaupunginorkesterin solistina sekä monilla festivaaleilla, mm. Joensuun musiikkijuhlilla, Aino Ackté -kamarifestivaalilla ja Kamarikesässä.
Musiikin ulkopuolella Tatu harrastaa uusiin asioihin, erityisesti erilaisiin urheilulajeihin ja peleihin hurahtamista. Viime vuosina aikaa on uponnut mm. shakkiin. Siinä hän on sitkeästä opiskelusta huolimatta pysynyt tukevasti aloittelijan tasolla, eikä nopeaa muutosta tilanteeseen ole näköpiirissä.

Särkisalo