Kesäkonsertti Angelniemen kirkossa - Suomen soiva suvi

Angelniemen kirkko

Laura Rahnasto, huilu
Janne Malinen, kitara
Konsertissa kuullaan ihastuttava kattaus tutuista suomalaisista sävellyksistä sovitettuna huilulle ja kitaralle. Ohjelmassa on Sibeliusta, Kuulaa, Merikantoa, Järnefeltiä, ja Luolajan-Mikkolan Suvella-sarja. Eli täydellinen konsertti Angelniemen kirkon kesäisen merelliseen maisemaan.

Vapaa pääsy, ohjelma 10 €
Konsertin jälkeen iltatee kirkon pihalla

Laura Rahnasto (synt.1972) opiskeli huilunsoittoa Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa vuosina 1988-1991 Petri Alangon johdolla. Hän täydensi opintojaan Kuhmon kamarimusiikin ja Uudenkaupungin sekä Tammisaaren musiikkiviikkojen mestarikursseilla. Rahnasto valmistui ensin Helsingin Konservatoriosta huilunsoiton opettajaksi vuonna 1996. Huilun A-tutkinnon hän suoritti jatkotutkintona Päijät-Hämeen Konservatorioon vuonna 1999. Opettajina olivat mm. Hanna-Kaarina Heikinheimo, Liisa Ruoho ja Rainer Risberg. Musiikkipedagogin tutkinnon hän päivitti Ammattikorkeakoulu Metropoliassa vuonna 2009. Lisäksi hän on opiskellut musiikkiterapiaa Sibelius-Akatemiassa ja musiikkitiedettä Helsingin yliopistossa.
Rahnasto valmistui myös varhaisiän musiikinopettajaksi Ammattikorkeakoulu Metropoliasta vuonna 2014. Hän on opettanut huilunsoittoa ja varhaisiän musiikinopetusta useissa musiikkiopistoissa Helsingissä, Vantaalla ja Järvenpäässä. Tällä hetkellä hän opettaa Pakilan musiikkiopistossa ja Lauttasaaren musiikkiopistossa.
Rahnasto konsertoi erilaisin kokoonpanoin. Vuosina 2008-2013 Rahnasto teki yhteistyötä luontovalokuvaaja Ritva Tiaisen kanssa ja he esittivät useita Kuvakonsertteja. Kesällä 2016 oli Eino Leinon runoihin pohjautuva konsertti runonlausujan, kitaristin ja pianistin kanssa Hakavuoren kirkossa.

1974 syntyneen kitaristi Janne Malisen ura on koostunut monipuolisista mutta hyvin perinteisistä nykymuusikon merkkipaaluista. Ura alkoi 1992 kun hänet palkittiin nuorimpana osanottajana kansallisesti merkittävässä K.V. Leino -kitarakilpailussa Jyväskylässä. Kilpailumenestyksen jälkeen hän on konsertoinut useissa tapahtumissa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Soolokonserttien lisäksi Janne Malinen on esiintynyt mm. Tapiola Sinfoniettan ja Lappeenrannan kaupunginorkesterin solistina. Kamarimusiikillista kutsumustaan Malinen toteuttaa usein eritoten laulajien kanssa sekä nykymusiikin keskittyneen Kaaos Ensemblen jäsenenä.
Tärkeä osa hänen Jannen muusikkoutta on ollut myös uuden kitaristisukupolven kasvattaminen. Tuota kasvatustyötä hän on tehnyt Sibelius-Akatemiassa vuodesta 2003 lähtien ja Tampereen ammattikorkeakoulussa vuodesta 2019 lähtien. Tämän hetken kiinnostuksen kohteina ovat historialliset kitarat kuten renessanssi kitara, vihuela, barokkikitara ja romantiikan ajan kitara sekä kyseisten soitinten repertuaarit.
Levytysten tuoma lehdistöpalaute, muun muassa Helsingin Sanomien kommentti "Täysosuma" Fragilia -esikoislevystä (Pilfink records 2006) kuvaa parhaiten Jannen suhtautumisesta musiikin ja tallenteiden tekoon. Keväällä 2022 ilmestyi hänen kolmas levy Konserttolevy Cum Tribus (Pilfink records, JJVCD-240) Erkki Lasonpalon ja Helsinki Sinfoniettan kanssa. Yle1 toteaa arvostelussaaan: "Malisen osaaminen ei siis rajoitu vain hienoon kitaransoittoon - hän osaa myös kuratoida musiikkia, mikä nykyisessä musiikkitodellisuudessa on yhä tärkeämpi taito."
  • Musiikki Musiikki

Halikko