Kesäkonsertti Yliskylän kirkossa - Pohjoismaista pelimannimusiikkia

Yliskylän kirkko

Leija Lautamaja, 3-rivinen diatoninen haitari
Saana Kujala, avainviulu
Kesäkonsertissa Yliskylän kirkossa kuullaan pohjoismaista rikasta kansanmusiikkiperinnettä.
Saana Kujala ja Leija Lautamaja ovat pitkän linjan pelimanneja, joiden yhteissoiton ydin löytyi aikanaan tanssisoitosta ja rakkaudesta pohjoismaisten tanssilajien erityispiirteisiin. He tulkitsevat suosikkipelimannisävelmiään Suomesta ja muualta Pohjoismaista.
Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma 10 €
Iltatee konsertin jälkeen kirkon pihalla

Leija Lautamaja on taiteilija, muusikko ja musiikintekijä, joka on erikoistunut suomalaiseen ja pohjoismaiseen kansanmusiikkiin. Lautamajan instrumentteja ovat diatoninen haitari ja harmoni. Lautamajan musiikilliset juuret ovat eteläpohjalaisessa pelimanniperinteessä ja Alavuden pikkukylissä vahvana eläneessä rock-hengessä. Lautamaja on kansainvälisesti esiintyvä freelance-muusikko. Hän musisoi useissa yhtyeissä ja projekteissa Suomessa ja ulkomailla.
Hänen musiikillisia intohimojaan ovat säveltäminen, sanoittaminen sekä sosiaalinen kansantanssi ja sen yhteys musiikkiin. Lautamajalla on musiikin maisterin tutkinto Sibelius-Akatemian kansanmusiikin aineryhmästä.

Kansanmusiikki on kaustislaisen Saana Kujalan viitekehys. Hän on soittanut pianoa ja viulua. Oppia on tullut Näppäreistä sekä Kaustisen musiikkilukiosta. Avainviulu ujuttautui Saanan elämään Tukholmassa, jossa hän oli opiskelemassa ruotsin kieltä. Siellä hän ajautui kansanmusiikkipiireihin, jossa viikonloppuisin pääsi tutustumaan monentyyppiseen kansanmusiikkiin soittamisen ja tanssimisen muodossa. Saana opiskeli avainviulun eli nyckelharpan soittamista pelimanni ja säveltäjä Eric Sahlströmin nimeä kantavassa instituutissa.

Perniö